Aquí tens la traducció al català:
—
Si alguna cosa hem après dels llargs mesos de pandèmia és la importància d’una bona higiene i desinfecció. Més especialment als centres de salut que requereixen una labor concienciada de higienització.
Aquesta és una de les principals missions de Ndavant, responsable de la neteja de més de 280 centres d’atenció primària a Catalunya.
L’any 2020 ha marcat un abans i un després a la vida de tots. L’esclat de la Covid-19 va convertir la salut i tot el que té a veure amb ella en la principal preocupació i en el focus d’atenció del món sencer.
La magnitud d’aquesta crisi sanitària ha posat de manifest la importància de la higiene i la rellevància d’alguns sectors que han treballat a primera línia per combatre la pandèmia.
Entre ells hi ha els professionals de la neteja, que realitzen –en la majoria dels casos de manera imperceptible– una tasca absolutament essencial en el dia a dia. No només durant els mesos més durs de la pandèmia, també abans d’ella i en la nostra actual realitat.
Si alguna cosa hem après al llarg d’aquest temps, és que la higiene i la desinfecció constitueixen la primera barrera de seguretat i salut. I aquesta és, precisament, la responsabilitat de Ndavant: vetllar perquè els llocs on treballen siguin espais nets i minimitzar al màxim qualsevol risc de contagi.
Els equips de neteja de Ndavant es fan càrrec, jornada rere jornada, de garantir la desinfecció d’aquests llocs que poden esdevenir, per la pròpia naturalesa de la feina que s’hi desenvolupa, en focus d’infeccions.
En conseqüència, la seva neteja és una tasca bàsica per garantir la salut no només dels pacients i les seves famílies o acompanyants, sinó també dels professionals del sector sanitari.
Els equips professionals de neteja, una peça més de l’engranatge sanitari
Inma Villarés és una de les professionals de neteja de Ndavant al CAP Just Oliveras de l’Hospitalet de Llobregat. Amb els seus 17 anys d’experiència recorda situacions sanitàries crítiques com quan l’Èbola o la Grip A protagonitzaven les notícies, però mai fins ara havia hagut de fer-hi front de manera directa.
L’arribada de la Covid-19 va posar a prova la capacitat de resposta de l’empresa, que va ser excel·lent, i el compromís de les persones que en formen part.
“Ha estat una situació estressant, l’hem viscuda amb molt de respecte, però sabent que érem molt necessàries i que havíem de fer la nostra feina amb responsabilitat per protegir els altres”, explica.
Davant la nova situació provocada per la Covid-19, diferents departaments de l’empresa es van encarregar de preparar els protocols d’actuació necessaris per garantir la seguretat dels professionals en l’exercici de la seva tasca laboral i la implementació dels requisits exigits per les autoritats sanitàries.
Entre altres mesures, Ndavant va incrementar la freqüència de neteja i desinfecció dels centres, va reforçar els recursos tant de personal com de material de protecció (en un context en què el subministrament d’elements de seguretat com els bates, mascaretes, guants, pantalles i altres EPI era gairebé una missió impossible) i va posar en marxa formacions específiques per als seus treballadors.
“Ens van explicar com havíem de desinfectar-ho tot, amb procediments detallats pas a pas i tècnicament molt ben treballats, el que ens va donar molta tranquil·litat per actuar des del primer moment –relata Inma Villarés. A més de com netejar les diferents superfícies, sales i consultes, ens van explicar que havíem de portar doble mascareta, doble guant, batas impermeables… A les zones crítiques o si hi havia una consulta que tenia pacients o rastres de SARS-CoV-2 (virus causant de la Covid) també calia posar-se el vestit de protecció, pantalla protectora, ulleres, i utilitzar empapadors al terra amb lleixiu per desinfectar-se els peus abans de sortir”, explica.
Control de qualitat: protegint-nos més enllà del visible
Com esmentava Inma, la formació és un dels pilars que distingeixen la seva empresa, i una de les eines més importants per aconseguir l’objectiu final: la qualitat en la prestació de serveis, que aconsegueixen implementant una supervisió i control permanents, per la qual cosa compten amb persones especialitzades i sistemes informàtics de traçabilitat i control.
Gemma Arranz, responsable de Qualitat de Ndavant a Centres d’Atenció Primària, explica que l’objectiu és assegurar-se que la neteja i desinfecció es realitzen adequadament i que cada professional té la formació i coneixement per dur a terme les seves tasques, amb la garantia de fer-ho de la millor manera.
Per a això, es realitzen formacions contínues perquè aprenguin quin és el protocol de neteja, a respectar els productes destinats per a cada superfície, així com l’ús adequat de les draps i altres instruments i tecnologies de neteja. A més, s’organitzen rutes diàries per fer inspeccions i verificar que es compleix amb el que s’ha establert.
Per les característiques i les implicacions del treball que s’hi desenvolupa, el protocol de neteja dels centres sanitaris és diferent del d’altres tipus d’instal·lacions.
La principal diferència és que a les dependències destinades a usos sanitaris hi ha diferents nivells de risc en funció de les zones a netejar.
“Això és molt important a l’hora de realitzar la neteja pertinent, ja que la tècnica, el temps destinat i el grau de profunditat no serà el mateix, si per exemple ens referim a un despatx que sempre l’usa la mateixa persona, o a una consulta de ginecologia, pediatria o urgències, on les conseqüències d’una actuació de neteja incorrecta poden ser greus”, explica Gemma Arranz.
Per minimitzar al màxim qualsevol risc de contagi, es realitzen “exàmens” continus de les diferents superfícies, amb l’objectiu de garantir que els espais dels CAPS es troben lliures de microbis, virus i bacteris.
Amb aquest fi, es realitzen proves de luminometria mitjançant la molècula ATP (Adenosina Trifosfat). Tal com aclara, Gemma Arranz, “és una mesura ràpida de residus orgànics a les diferents superfícies a analitzar.
Això ens permet saber, de manera àgil i sense grans complexitats tècniques, si l’execució de la neteja i desinfecció ha estat correcta.
D’una banda obtenim valors directes de nivells microbiològics i, d’altra banda, valors indirectes que serien els residus orgànics que podrien albergar i nodrir possibles microorganismes. En ambdós casos, davant la detecció de qualsevol paràmetre anormal o de risc, realitzem una nova intervenció i revisem la neteja prèvia efectuada, per si hi hagués aspectes a corregir”.
Codo amb codo amb els equips sanitaris
El dia a dia en qualsevol centre d’atenció primària implica consultes mèdiques, anàlisis, cures, extraccions, proves diagnòstiques, vacunacions, rehabilitacions i teràpies…
En aquesta rutina diària, Ndavant té molt present que la prestació dels serveis de neteja es realitzi de manera no intrusiva, amb la mínima interferència en les dinàmiques dels centres, en coordinació amb els seus equips gestors, donant suport als professionals i amb un tracte proper i sensible.
En aquest sentit, és imprescindible la coordinació entre el personal sanitari i tècnic dels CAPS i el personal de neteja. I aquesta és la tasca de, entre altres persones, Álvaro Álvarez, Cap de Servei de Ndavant, responsable de la gestió dels CAPS de la zona de Tarragona-Garraf.
La seva missió és garantir el bon funcionament del servei i del personal, juntament amb l’equip d’encarregades, supervisors i responsables dels edificis, així com encapçalar la interlocució tècnica amb els responsables de l’Institut Català de la Salut.
Tots els professionals de la neteja coneixen les seves zones, les tasques assignades i la franja horària en què han de realitzar-se per al bon funcionament del seu centre. No obstant això, a un centre de salut sempre hi ha imprevistos que requereixen una solució ràpida i factors com el compromís i la comunicació entre tots els implicats.
“La vida en un CAP, així com les tasques de neteja, “són vives”, per la qual cosa estan subjectes a canvis –assenyala Álvaro Álvarez–. I és aquí on la coordinació és bàsica, entre la direcció del CAP i els encarregats/supervisors que són els que reben en primera instància les necessitats davant les quals s’ha d’actuar amb rapidesa, per no alterar les rutines del centre. Així mateix, davant possibles incidències o urgències, també és primordial la comunicació i el enteniment entre ambdues parts, per poder donar una resposta satisfactòria”.
Un clar exemple d’això va ser el període àlgid de vacunació, en què els CAPS van rebre un gran nombre de visites. “Ens enorgulleix haver pogut contribuir a garantir la seguretat de tots els usuaris en un moment tan essencial.” explica Álvaro Álvarez.
Que en moltes ocasions, el treball del col·lectiu de professionals de la neteja passi desapercebut, és un signe més de la seva gran perícia, i per això, no podem continuar ometent, que amb la seva dedicació i constància, amb la seva feina essencial, estan garantint que quan acudim a un Centre d’Atenció Primària, ens puguin atendre en un entorn més segur. Una cosa per la qual hem d’estar agraïts.
* Article publicat a El Periódico: https://www.elperiodico.com/es/epbrands/cerca-de-ti/centros-atencion-primaria.html